Blog > Komentarze do wpisu
Ostatnia sesja WwB!

 

Dziewczyny z Folkform...

 

To już prawie koniec. Minęło 50 dni z "Warszawą w budowie". Zapraszamy na finalną sesję organizowaną w ramach programu i pożegnalne party. Ostatnią odsłonę cyklu ROZMOWY poświęcamy zawiłym relacjom pomiędzy wzornictwem przemysłowym a sztuką, z uwzględnieniem praktyk destrukcyjnych, wymierzonych w funkcjonalność i tradycyjne pojmowanie roli projektanta.

Użyteczność wpisana w produkcję dizajnerską przemawia do wyobraźni wielu artystów, zwłaszcza tych, którzy podejmują w swojej sztuce refleksję społeczną. Jednocześnie sztuka mocno wpływa na charakter projektowania, zarówno na jego strategie promocyjne i dystrybucję (np. prezentacja niskonakładowych edycji w galeriach), jak i konceptualizację praktyki dizajnerskiej (tendencja do projektowania "bezproduktowego", sabotaż funkcjonalności, nawiązania do konceptualizmu, minimalizmu, pop-artu etc.). Od kilku dekad światy te przenikają się, oddziaływauja na siebie, przez co wytyczenie dyscyplinarnych granic jest coraz trudniejsze. Symptomatycznym tego przykładem jest prezentowana w ramach wystawy "Warszawa w budowie" praca słoweńskiego artysty Tobiasa Putriha "Czwarty dar" - złożona z kilkuset drewnianych modułów rzeźba, która może być przearanżowywana przez publiczność. Putrih odnosi się m.in. do badań prowadzonych w pracowni Rodczenki i Stiepanowej, przypominając postulowaną niejednokrotnie w XX wieku harmonijną fuzję dizajnu, sztuki i architektury.

O godzinie 14.00 w sobotę zapraszamy na dwa spacery po sklepie meblowym Emilia, gdzie prezentowana jest zorientowana na wzornictwo przemysłowe część programu "Warszawa w budowie". O nowym polskim designie opowie Bogna Świątkowska z Fundacji Bęc Zmiana, która od lat promuje rodzime, eksperymentalne projektowanie (m.in. na łamach wydawnego przez FBZ "Notesu Na 6 Tygodni"). Z kolei na temat fenomenu polskiego projektowania z lat 50. i 60. opowiedzą Anna Maga i Anna Frąckiewicz, kuratorki z Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie.

Podczas wieczornej sesji w Muzeum (początek o godz. 18.00) prezentujemy kilka perspektyw dotyczących nowoczesnego i współczesnego wzornictwa. Magdalena Kochanowska, wykładowczyni na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie i redaktor magazynu 2+3D zakreśli obraz polskiego projektowania, odnosząc się do klisz związanych z masową, zapośredniczoną przez popularne media, recepcją praktyk i powinności projektanta. Działalność Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie przybliżą Anna Maga i Anna Frąckiewicz. Ośrodek zbiera dzieła projektantów polskich, powstałe od lat międzywojennych po dzień dzisiejszy. To największa w kraju (24 tysiące obiektów) kolekcja polskiej sztuki użytkowej i wzornictwa; kolekcja żywa, rozwijająca się i systematycznie powiększająca swoje zasoby.

Po przerwie zaprezentujemy przykłady subwersywnej, międzydyscyplinarnej praktyki designerskiej, opierając się o doświadczenia gości z dwóch, uznawanych za "królestwa dizajnu" krajów: Holandii oraz Szwecji. 
Szwedzki Folkform (na zdjęciu u góry) założony został  przez dwie projektantki ze Sztokholmu: Chandrę Ahlsell i Annę Holmquist. Cechą charakterystyczną ich projektów jest śmiałe, eksperymentalne zastosowanie nietypowych materiałów, eksponowanie ich naturalnych właściwości, podkreślanie ich rozpadu i starzenia się (np. tapeta, która powstała ze zdjęć zniszczonych ścian z odpadającym tynkiem).
Arne Hendriks wykłada na Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze, jest jednym z założycieli Platform21 - oragnizacji zajmującej się projektowaniem, która kładzie szczególny nacisk na krytyczną analizę relacji pomiędzy produktem i użytkownikiem. Platform21, którego siedziba mieści się w opuszczonej amsterdamskiej kaplicy, ma na swoim koncie takie subwersywne projekty jak "Hacking IKEA" czy "Repairing the BIG APPLE". Organizacja opublikowała słynny "Repair Manifesto" (czytaj poniżej).
Drugą grupą ze Szwecji, prezentującą swoje projekty podczas sobotniej sesji, jest Uglycute - multidyscyplinarny kolektyw założony w 1999 roku przez projektanta wnętrz Andreasa Nobela, architekta Fredrika Stenberga i dwójkę artystów: Makusa Degermana i Jonasa Nobela. Uglycute byli współautorami aranżacji mebli z lat 50. i 60. w pawilonie meblowym Emilia oraz kilku interwencji w wystawy składających się na program "Warszawa w budowie". Ich prace funkcjonują na przecięciu świata sztuki (brali udzial m.in. w słynnej wystawie "Utopia Station" podczas Biennale Sztuki w Wenecji, którego kuratorami byli: Molly Nesbit, Hans-Ulrich Obrist i Rirkrit Tiravanija), prokjektowania społecznego oraz działalności edukacyjnej.

piątek, 20 listopada 2009, warszawawbudowie

Polecane wpisy

  • Resume

    Pasaż pomiędzy Muzeum i Emilią, na pierwszym planie ławka Karola Żurawskiego, po lewej mural Toby Patersona, u góry łącznik pomalowany przez Katarzynę Przezwańs

  • Pożeganie "Warszawy w budowie"

    Film - Tomek Waszczeniuk Muzyka - dj Startas

  • MIASTO I ZYSK

    Zbliża się nowa sesja o miescie. Kuba Szreder i Michał Kozłowski zaprogramowali dwa dni edukacyjne z wykładami i interwencjami artystów. Poniżej informacje, zac