RSS
środa, 25 listopada 2009
Resume

 


Pasaż pomiędzy Muzeum i Emilią, na pierwszym planie ławka Karola Żurawskiego, po lewej mural Toby Patersona, u góry łącznik pomalowany przez Katarzynę Przezwańską, fot. Bartosz Stawiarski

„Warszawa w budowie” zakończyła się w niedzielę 22 listopada. Minęło pięćdziesiąt jeden dni od jego hucznej inauguracji, która miała miejsce zarówno w tymczasowej siedzibie Muzeum przy ulicy Pańskiej, jak i po sąsiedzku, w pawilonie meblowym Emilia. Zgodnie z zapowiedzią, staraliśmy się uniknąć typowej formuły festiwalowej, proponując bardziej eksperymentalny cykl zdarzeń – „zwiastun” cyklicznej imprezy poświęconej szeroko pojętemu projektowaniu, testujący potrzeby i zgłębiający problemy miasta, inicjujący debaty między różnymi środowiskami.

Rozmowy

 


David Crowley wykłada swoją wizję dizajnu zimnowojennego, fot. Bartosz Stawiarski

Głównym bohaterem naszych spotkań i wystaw była od samego początku Warszawa. Położyliśmy więc nacisk na krążące wokół miejskich tematów debaty i warsztaty. Przyglądając się zachodzącym w stolicy procesom urbanistycznym, ekonomicznym i społecznym, porównywaliśmy je z analogicznymi zjawiskami w innych krajach – zarówno w Zachodniej Europie, jak i na Bałkanach czy na Bliskim Wschodzie. Architekci, artyści, krytycy, kuratorzy, urzędnicy, socjologowie, filozofowie, projektanci, dziennikarze, zwykli mieszkańcy stolicy – wspólnie dociekali jakiego miasta chcą w przyszłości, zastanawiając się, co jeszcze zostało w nim do zaprojektowania.

Mimo że zajmowaliśmy różnymi aspektami designu: jak typografia czy projektowanie społeczne, z tygodnia na tydzień coraz bardziej skupialiśmy się przede wszystkim na projektowaniu miejskim. Można założyć, że będzie to odtąd charakterystyczna cecha nowej warszawskiej imprezy: miasto jako miejsce aktywności projektowej, analizowane z perspektywy instytucji sztuki.

W sesjach, które co weekend organizowaliśmy na Pańskiej uczestniczyło ponad 40 specjalistów z różnych dziedzin, reprezentujących liczne organizacje, środowiska i ośrodki edukacyjne. Ich wystąpienia – czy to dotyczące tropienia liter w przestrzeni miejskiej czy ekonomicznej wartości przedmiotów – zawsze splatały się z typowo warszawskimi problemami i zjawiskami. Manifestacją tego kierunku była zwłaszcza sesja poświęcona przyszłości Placu Defilad, na którym to w 2014 roku otwarty zostanie nowy gmach Muzeum.

Wystawy


Wystawa na Pańskiej, po lewej Cyprien Gaillard, po prawej Tobias Putrih, fot. Bartosz Stawiarski

Staraliśmy się także wychodzić poza swoją tymczasową siedzibę, ingerując m.in. w położoną po sąsiedzku przestrzeń sklepową. Pawilon meblowy Emilia nie tylko gościł dwie wystawy – jedną poświęconą współczesnemu wzornictwu, drugą skoncentrowaną na prezentacji myśli projektowej z lat 50. i 60. - ale przeszedł też przez „odmładzające” zabiegi. Z fasady zniknął wielkoformatowy banner, zakrywający od lat architektoniczne walory budynku, zrekonstruowany został neon na dachu oraz kasetony reklamowe, które zdobiły pawilon w latach 70. Współpraca z Emilią pozwoliła także na dotarcie do nowej publiczności.

Wystawa, którą zaprezentowaliśmy na Pańskiej była bardziej metaforyczną opowieścią o mieście, rodzajem „portretu pamięciowego” Warszawy, złożonego z prac artystów z różnych krajów. Wzięli w niej udział także polscy twórcy, w tym także przedstawiciele młodszego pokolenia, jak Katarzyna Przezwańska czy Karol Żurawski. Kilkudziesięciometrowy mural szkockiego artysty Tobiego Patersona na tyłach Emilii, który zrealizowany został we współpracy ze studentami Wydziału malarstwa na warszawskiej ASP, zostanie z nami na dłużej. Instalacja słoweńskiego artysty Tobiasa Putriha, złożona z kilkuset drewnianych modułów, była podczas trwania wystawy re-konfigurowana przez widzów, by na koniec stać się interaktywnym „wyposażeniem” wykorzystanym na potrzeby ostatniej sesji Departamentu Propozycji. Na Placu Defilad stanęła kilkunastometrowa instalacja berlińskiej artystki Danieli Brahm - symbolizująca napięcia i konflikty towarzyszące ścieraniu się różnych interesów w centrum miasta. Użyty przez Brahm slogan „Moje miasto jest największą wystawą”, mogłoby stać się mottem przyświecającym projektom realizowanym w ramach „Warszawy w budowie”.

Departament Propozycji


Departamentem Propozycji zarządza Magda Mosiewicz, fot. Bartosz Stawiarski

Niezwykłym sukcesem okazał się Departament Propozycji – forum umożliwiające wszystkim chętnym przedstawianie własnych pomysłów na ulepszenie życia w stolicy. Podczas siedmiu spotkań zaprezentowała się ponad setka uczestników, jeszcze więcej propozycji nadesłano mailem – wszystkie zostały przedstawione w toku sesji przez prowadzących. Obok profesjonalnych prezentacji, jak na przykład kompleksowe rozwiązania rewaloryzacji poszczególnych rejonów centrum, zgłaszanych przez Forum Rozwoju Warszawy, publiczność miała także okazję poznać niezwykle bogatą, działającą na wyobraźnię twórczość licznych varsavianistów-amatorów. Od postulatów kultywowania gwary warszawskiej, przez ekologiczne wiaty przystankowe, alternatywne plany przebiegu linii metra, po dworce rowerowe i wodoloty wożące ludzi do pracy – rozpiętość tematyczna była ogromna, podobnie jak dynamika spotkań. Wartością Departamentu Propozycji była demokratyczna formuła, pozwalająca nie tylko na zaprezentowanie własnych pomysłów czy działalności, ale przede wszystkim – na wzajemne poznanie się bardzo zróżnicowanej grupie ludzi.

Wiadomo już, że władze Warszawy wyraziły chęć podtrzymania przy życiu tej inicjatywy – jako skutecznego narzędzia do diagnozowania potrzeb i wspierania oddolnych inicjatyw mieszkańców. Jego celem było pobudzenie debaty na temat teraźniejszości i przyszłości miasta, gdzie „muzeum w budowie”, staje się miejscem produkcji oraz dystrybucji wiedzy na temat zachodzących w Warszawie procesów społecznych i urbanistycznych.

Wiele wskazuje na to, że także w przyszłym roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie będzie głównym organizatorem festiwalu projektowania. Rozpoczęliśmy już przygotowania do większego niż w tym roku programu, żywiąc przekonanie, że doroczna impreza poświęcona przestrzeni publicznej wielkiego miasta, sposobom jej kształtowania i jej oddziaływaniu na tkankę społeczną, jest Warszawie potrzebna.

 

19:32, warszawawbudowie
Link Komentarze (2) »
wtorek, 24 listopada 2009
Pożeganie "Warszawy w budowie"

 

Film - Tomek Waszczeniuk

Muzyka - dj Startas

00:01, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 listopada 2009
Ostatni DP - zdjęcia!

Żal się było rozstawać, ostatni Departament Propozycji odbył się w wyjątkowej scenografii - za meble posłużyła praca słoweńskiego artysty Tobiasa Putriha, pomyślana jak zbiór modułów, z których złożyć można fantastyczną wizję miasta przyszłości, meble, rzeźbę, cokolwiek.

 

19:24, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
piątek, 20 listopada 2009
Ostatnia sesja WwB!

 

Dziewczyny z Folkform...

 

To już prawie koniec. Minęło 50 dni z "Warszawą w budowie". Zapraszamy na finalną sesję organizowaną w ramach programu i pożegnalne party. Ostatnią odsłonę cyklu ROZMOWY poświęcamy zawiłym relacjom pomiędzy wzornictwem przemysłowym a sztuką, z uwzględnieniem praktyk destrukcyjnych, wymierzonych w funkcjonalność i tradycyjne pojmowanie roli projektanta.

Użyteczność wpisana w produkcję dizajnerską przemawia do wyobraźni wielu artystów, zwłaszcza tych, którzy podejmują w swojej sztuce refleksję społeczną. Jednocześnie sztuka mocno wpływa na charakter projektowania, zarówno na jego strategie promocyjne i dystrybucję (np. prezentacja niskonakładowych edycji w galeriach), jak i konceptualizację praktyki dizajnerskiej (tendencja do projektowania "bezproduktowego", sabotaż funkcjonalności, nawiązania do konceptualizmu, minimalizmu, pop-artu etc.). Od kilku dekad światy te przenikają się, oddziaływauja na siebie, przez co wytyczenie dyscyplinarnych granic jest coraz trudniejsze. Symptomatycznym tego przykładem jest prezentowana w ramach wystawy "Warszawa w budowie" praca słoweńskiego artysty Tobiasa Putriha "Czwarty dar" - złożona z kilkuset drewnianych modułów rzeźba, która może być przearanżowywana przez publiczność. Putrih odnosi się m.in. do badań prowadzonych w pracowni Rodczenki i Stiepanowej, przypominając postulowaną niejednokrotnie w XX wieku harmonijną fuzję dizajnu, sztuki i architektury.

O godzinie 14.00 w sobotę zapraszamy na dwa spacery po sklepie meblowym Emilia, gdzie prezentowana jest zorientowana na wzornictwo przemysłowe część programu "Warszawa w budowie". O nowym polskim designie opowie Bogna Świątkowska z Fundacji Bęc Zmiana, która od lat promuje rodzime, eksperymentalne projektowanie (m.in. na łamach wydawnego przez FBZ "Notesu Na 6 Tygodni"). Z kolei na temat fenomenu polskiego projektowania z lat 50. i 60. opowiedzą Anna Maga i Anna Frąckiewicz, kuratorki z Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie.

Podczas wieczornej sesji w Muzeum (początek o godz. 18.00) prezentujemy kilka perspektyw dotyczących nowoczesnego i współczesnego wzornictwa. Magdalena Kochanowska, wykładowczyni na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie i redaktor magazynu 2+3D zakreśli obraz polskiego projektowania, odnosząc się do klisz związanych z masową, zapośredniczoną przez popularne media, recepcją praktyk i powinności projektanta. Działalność Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie przybliżą Anna Maga i Anna Frąckiewicz. Ośrodek zbiera dzieła projektantów polskich, powstałe od lat międzywojennych po dzień dzisiejszy. To największa w kraju (24 tysiące obiektów) kolekcja polskiej sztuki użytkowej i wzornictwa; kolekcja żywa, rozwijająca się i systematycznie powiększająca swoje zasoby.

Po przerwie zaprezentujemy przykłady subwersywnej, międzydyscyplinarnej praktyki designerskiej, opierając się o doświadczenia gości z dwóch, uznawanych za "królestwa dizajnu" krajów: Holandii oraz Szwecji. 
Szwedzki Folkform (na zdjęciu u góry) założony został  przez dwie projektantki ze Sztokholmu: Chandrę Ahlsell i Annę Holmquist. Cechą charakterystyczną ich projektów jest śmiałe, eksperymentalne zastosowanie nietypowych materiałów, eksponowanie ich naturalnych właściwości, podkreślanie ich rozpadu i starzenia się (np. tapeta, która powstała ze zdjęć zniszczonych ścian z odpadającym tynkiem).
Arne Hendriks wykłada na Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze, jest jednym z założycieli Platform21 - oragnizacji zajmującej się projektowaniem, która kładzie szczególny nacisk na krytyczną analizę relacji pomiędzy produktem i użytkownikiem. Platform21, którego siedziba mieści się w opuszczonej amsterdamskiej kaplicy, ma na swoim koncie takie subwersywne projekty jak "Hacking IKEA" czy "Repairing the BIG APPLE". Organizacja opublikowała słynny "Repair Manifesto" (czytaj poniżej).
Drugą grupą ze Szwecji, prezentującą swoje projekty podczas sobotniej sesji, jest Uglycute - multidyscyplinarny kolektyw założony w 1999 roku przez projektanta wnętrz Andreasa Nobela, architekta Fredrika Stenberga i dwójkę artystów: Makusa Degermana i Jonasa Nobela. Uglycute byli współautorami aranżacji mebli z lat 50. i 60. w pawilonie meblowym Emilia oraz kilku interwencji w wystawy składających się na program "Warszawa w budowie". Ich prace funkcjonują na przecięciu świata sztuki (brali udzial m.in. w słynnej wystawie "Utopia Station" podczas Biennale Sztuki w Wenecji, którego kuratorami byli: Molly Nesbit, Hans-Ulrich Obrist i Rirkrit Tiravanija), prokjektowania społecznego oraz działalności edukacyjnej.

18:31, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 15 listopada 2009
Ostatni Departament Propozycji - godzinę później!

Uwaga,

najbliższy, siódmy Departament Propozycji już w najbliższy czwartek - o godzinie 19.00!!!

 

Będzie miał charakter podsumowania, poświęcamy go najbardziej fantastycznym i futurologicznym wizjom miasta. Równocześnie wystąpią wszyscy chętni, których pomysły nie mieściły się w tematycznych ramach poprzednich spotkań!

Utrzymaniem formuły otwartych debat dla warszawiaków zainteresowały się władze Warszawy - to propozycja, którą możemy przedyskutować właśnie na ostatnim Departamencie Propozycji.

Przesunięcie godziny rozpoczęcia związane jest z pierwszym wykładem prof. Andrzeja Turowskiego z cyklu "Politozy sztuki współczesnej" - wykłady odbywać się będą w czwartki w godzinach 16.00-19.00

19:07, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
środa, 11 listopada 2009

Warszawa w Budowie. Cykl: Rozmowy.
"Plac Defilad - studium przypadku"
Prowadzenie: Joanna Mytkowska
Uczestnicy: wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy Jacek Wojciechowicz, publicysta Edwin Bendyk, architekt Michał Borowski, architektka Magdalena Staniszkis.

11:03, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 10 listopada 2009
MIASTO I ZYSK

Zbliża się nowa sesja o miescie. Kuba Szreder i Michał Kozłowski zaprogramowali dwa dni edukacyjne z wykładami i interwencjami artystów. Poniżej informacje, zachecamy zwłaczcza do udziału w projeckie Szwajcarów z Relax Studio - nietypowego spaceru po okolicy.

Miasto i zysk

W roku 2005 49% światowej populacji mieszkało w miastach. Po raz pierwszy w swej historii ludzkość zasługuje na miano zurbanizowanej. Czym są jednak dzisiaj miasta? Toksyczne slumsy z przestępczością i nędzą, platformy przemysłowe neo-fordowskiej produkcji, zgentryfikowane centra usług finansowych i kognitywnego kapitalizmu – prawdziwe są wszystkie trzy oblicza. Każda z twarzy współczesnego miasta związana jest z przemianami światowego kapitalizmu a miasto ze swej strony dostarcza mu paliwa i aktywnie kształtuje jego ewolucje. Miasta są skrajnie zagęszczonymi ośrodkami socjalizacji, społecznej i ekonomicznej wymiany, kapitalistycznej i poza kapitalistycznej produktywności. Są miejscami zmagań o życie i przeżycie, laboratoriami strategii kontroli i technologii władzy a także warsztatami oporu oraz kolektywnych i indywidualnych walk. Miasta to kuźnie naszej teraźniejszości i huty naszej przyszłości.

 

Podczas dwudniowego seminarium w Muzeum Sztuki Nowoczesnej będziemy pytać badaczy, architektów, artystów i aktywistów o treść i formę współczesnej przestrzeni miejskiej. Będziemy rozmawiać o urbanistycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych strukturach współczesnego miasta oraz sposobach, w jakie te struktury wzajemnie się przenikają lub wchodzą w konflikt. Będziemy próbować ujawnić trendy, pułapki, stawki i być może także realistyczne utopie, formułować takie wizje miasta, o które warto walczyć.

 

Program:

 

piątek 13.11,

godz. 18.00 – 21.00, sesja praktyczno – teoretyczna, udział wezmą:

18.00 - 18.30 Michał Kozłowski Wprowadzenie: Świat nie jest płaski/ World is not flat

18.30 – 19.15 Hugues Lethierry Keynote Speech Lefebvre: Ocalić miasto, ocalić życie/ Lefebvre: to safe the life and the city

przerwa

19.30- 19.50 Kacper Pobłocki Polityka skali a kształtowanie się demokracji miejskiej w Polsce/ The
politics of scale and prospects for urban democracy in Poland

19.50 – 20 10 Lidia Makowska - „My, mieszkańcy o naszej przestrzeni / We, the citizens about our space"

20.10 – 20.30 Kuba Grzegorczyk Miasta globalizacji –metropolizacja, gentryfikacja, prywatyzacja. Przykład Warszawy. Globalized cities – metropolization, gentrification, privatization. The case of Warsaw.

 

sobota 14.11,

godz. 14.00 – 17.00 – interwencja artystyczna RELAX Studios „Credit. getting paid for doing nothing.“, połączona z wykładem prof. Philipa Ursprunga "the values of RELAX"

godz. 18.00 – wykład Łukasza Stanka „The Projects of Henri Lefebvre”

 

ENGLISH VERSION:

Cities and profit

In 2005 49% of the world population was living in the cities. Humanity is now urbanized for the first time in history. But what the cities of today really are? Toxic slums of crime and misery, industrial platforms of neo-fordist production, gentrified centers for financial services and cognitive capitalism – cities are all of the three and possibly more than that. In each case contemporary city results from mutations of world capitalism and at the same time is fueling and actively shaping its expansion. Cities are extremely dense milieus of socialization, social and economic exchange, capitalistic and non-capitalistic productivity. As such they are places of dwelling and survival, laboratories for strategies of control, technologies of power as well as  workshops of collective and individual struggles and resistances. Cities are forges of our present and steel mills of our future.

 

During the two day seminar in the Museum of Modern Art we will interrogate scholars, artists, architects and social activists about the content and the form of today’s urban space. We shall discuss urban, social, economic and cultural structures of contemporary city and how all of them intertwine or collide. We will seek to expose the trends, the perils, the stakes and perhaps some realistic utopias which would be worth fighting for.

 

16:34, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 08 listopada 2009
Departament nr 5 by Tymek

23:42, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
piątek, 06 listopada 2009
Departament Propozycji nr 5 - temat-rzeka!!!

Kolejny Departament Propozycji nie zmieścił się w planowanych dwóch, ani nawet w trzech godzinach - okazuje się, że rzeka, przyroda i zieleń w mieście to temat... rzeka.

Hitem wieczoru był występ wiceburmistrza Białołęki Piotra Smoczyńskiego, który opowiedział o perypetiach władz dzielnicy, zdeterminowanych, by wprowadzić trmawaje wodne na Kanale Żerańskim. Byłaby to szansa ominięcia korków i dostania się przynajmniej do śluzy na Żeraniu, gdzie podstawiane byłyby autobusy wahadłowe, w zaledwie kilkanaście minut z północnych rejonów Białołęki.

Byłaby, gdyby nie absurdy, typu obowiązujące od lat 20. ograniczenia prędkowści w żegludze śródlądowej i na przykład konieczność robienia prób dwóch mijających się statków na kanale, skoro wiadomo, że rozkład rejsów nie przewidywałby takiej sytuacji. I tak dalej...

Ale mimo wszystko, rejsy dwoma niewielkimi wodolotami, zabierającymi ok. 20 pasażerów, prawdopodobnie jednak uda się wprowadzić już na wiosnę. Wiceburmistrz dzielnicy Białołęka Piotr Smoczyński

Wśród pozostałych propozycji był Zielony Przystanek przedstawiony przez odblokuj.org - doskonały pomysł zastąpienia szkła (peksi) na wiatach przystankowych pionowymi donicami, zabezpieczonymi siatką (to tzw. gabiony), z których rozrastałaby się zieleń.

Anna Wypych przedstawiła działalność Ośrodka dla Kotów Miejskich w Warszawie "Koteria" - to punkt, gdzie za darmo sterylizuje się i znakuje tzw. koty miejskie, czyli bezpańskie. Kociarze, kociary - koniecznie zapamiętajcie "Koterię" i odwiedźcie ich stronę:

www.koteria.pl

Artur Jerzy Filip i Maciej Czeredys przedstawiali koncepcję rozwinięcia i aktualizacji przedwojennej koncepcji Alei Na Skarpie.

Wojeciech Gardoliński przedstawił swój pomysł budowy wyspy-mola na Wiśle, połączonego z kładką dla pieszych i rowerzystów przez rzekę.

Łukasz Sosnowski, szczególnie aktywny uczestnik Departamentów Propozycji, tym razem przedstawił propozycję "cywilizowania" zieleni w mieście, redukcji terenów dzikich zarośli i zieleni pozbawionej konkretnych funkcji użytkowych, a w zamian doinwestowanie tych obszarów zielonych, które - jego zdaniem - są tego warte. Dotyczyło to przede wszystkim obszaru nadrzecznego i terenów wokół Dworca Zachodniego, które mogłyby w przyszłości stać się nowym, gęsto zurbanizowanym obszarem centrum.

Z kolei architekt zieleni Stefan Maciąg zaproponował stowrzenie Centralnego Okręgu Przyrodniczego, czyli pierścienia zieleni wokół granic administracyjnych Warszawy i parku Łęgi Warszawskie w rejonie Czerniakowa, Siekierek, Wilanowa i Kępy Zawadowskiej, które są szczególnie cennymi przyrodniczo terenami.

Niezawodne, jak zawsze, Forum Rozwoju Warszawy przedstawiało własną wizję Parku Świętokrzyskiego - dość kontrowersyjną, bo zakładającą redukcję liczby dużych drzew, które - ich zdaniem - powinny zostać zastąpione trawnikami, krzewami i otwartą przestrzenią. FRW jest też zwolennikiem zachowania pomysłu, by Park Świętokrzyski od strony ul. Marszałkowskiej odgrodzić niewielkim budynkiem, domykającym "Ścianę Zachodnią", czyli zachodnią pierzeję Marszałkowskiej. Taki budynek znajduje się w obowiązującym planie zagospodarowania centrum autorstwa Michała Borowskiego. FRW chce też, by fragment parku przed północną fasadą Muzeum przybrał charaker placu miejskiego, swego rodzaju esplanady, gdzie powstać mógłby park rzeźby.

Więcej o projektach Forum Rozwoju Warszawy:

www.forumrozwoju.waw.pl

12:20, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 05 listopada 2009
Departament Propozycji nr 5 - Wisła...

 

W Londynie można wodolotem przelecieć się z Tate Britain do Tate Modern, w Warszawie od wiosny być może da się przelecieć na Tarchomin. Może nie brzmi to imponująco, ale mieszkańcom Tarchomina i całej Białołęki, do której urbaniści zapomnieli doprowadzić jakikolwiek transport publiczny poza autobusami, to wielka szansa na zaoszczędzenie co najmniej godziny dziennie na dojazdy do centrum.

O wodolotach opowie burmistrz Białołęki.

 

11:20, warszawawbudowie
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7